Projekt: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia wszkole, został zrealizowany (1 marca 2022 – 19 listopada 2023) przez Fundację Psycho-Edukacja w partnerstwie z Biurem Rzecznik Praw Dziecka Islandii oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, z dotacji nr K2m/0600 programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Zachęcamy do lektury poradnika Sadowska, D. (red.) (2023). Przewodnik dla otwartej szkoły. Transpłciowość. Poradnik dla kadry pedagogicznej pracującej w szkole i zarządzającej szkołą. Warszawa: Fundacja Psycho-Edukacja (zob.) oraz powiązanych z nim materiałów:
- Rekomendacje dla organów prowadzących szkoły dotyczące budowania szkoły włączającej dla osób z grup defaworyzowanych społecznie i narażonych na wykluczenie, w tym również transpłciowych i niebinarnych osób uczących się. Zob.
- Sadowska, D. i in. (2023). Jak korzystać z poradnika [nagranie webinarium]. Zob.
Strona poradnika: Tutaj
Ankieta oceny publikacji: Tutaj
Zapraszamy do zapoznania się z publikacjami, które powstały w ramach projektu.
- Bolladóttir, G. (2023). Dziecko transpłciowe w Islandii. Przegląd ustawodawstwa i dobrych praktyk. Warszawa: Fundacja Psycho-Edukacja. Zob.
- Stec, M. (2023). Wyspy wsparcia. Dobre praktyki w zakresie wsparcia transpłciowych osób uczących się w polskich szkołach publicznych. Raport końcowy z badania jakościowego. Warszawa: Fundacja Psycho-Edukacja. Zob.
- Sadowska, D. (red.) (2023). Przewodnik dla otwartej szkoły. Transpłciowość. Poradnik dla kadry pedagogicznej pracującej w szkole i zarządzającej szkołą. Warszawa: Fundacja Psycho-Edukacja. Zob.
- Rekomendacje dla organów prowadzących szkoły dotyczące budowania szkoły włączającej dla osób z grup defaworyzowanych społecznie i narażonych na wykluczenie, w tym również transpłciowych i niebinarnych osób uczących się. Zob.
- Sadowska, D. i in. (2023). Jak korzystać z poradnika [nagranie webinarium]. Zob.
W dniu 24 października 2023 w siedzibie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) odbyła się konferencja podsumowująca projekt.
Konferencja składała się z dwóch części: plenarnej (10.00-12.40) i warsztatowej (13.00-14.30). Ponadto zorganizowane zostało webinarium (18.00-19.30). Można było wybrać jedno, dwa, lub wszystkie trzy propozycje.
Program do pobrania: pdf.
Strona konferencji i webinaru: tu.
Podczas konferencji rozdawana była drukowana wersja poradnika.
O projekcie
(PL)
Celem ogólnopolskiego projektu Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole jest zmniejszenie dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami wobec osób LGBTQIA+, głównie transpłciowych, w polskich szkołach (podstawowych i średnich).
Dzięki wypracowaniu specjalnego poradnika oraz szeregu innym działaniom w projekcie, chcemy wesprzeć merytorycznie i koncepcyjnie szkolną kadrę zarządzającą i psychologiczno-pedagogiczną w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań inkluzywnych. W oparciu o doświadczenia szkół islandzkich, co będzie możliwe dzięki współpracy z tamtejszą Rzeczniczką Praw Dziecka, biorąc pod uwagę specyfikę polskiej szkoły, dzięki specjalnie zaprojektowanym na potrzeby projektu badaniom, powstanie narzędzie nie tylko nowatorskie, ale przed wszystkim praktyczne.
Krótkie info o projekcie do pobrania ze strony (pdf).
(ENG)
The goal of this nationwide Polish project: Transgender Child – an effective support system in schools is to prevent and lower the levels of discrimination and violence resulting from prejudices against LGBTQIA+ persons, mostly transgender persons, in Polish (primary and secondary) schools.
With the development of a special guide as well as a number of other activities included in the project, participating organizations want to support school managers and psycho-pedagogical staff – content- and concept-wise – in the process of designing and implementing inclusive solutions. Based on the experience of schools in Iceland, taking into account the very nature of Polish schools and thanks to specially designed studies, the solution that will emerge will be not only innovative but, above all, practical.
Organizacje realizujące projekt
ORGANIZACJA LIDERSKA:
Fundacja Psycho-Edukacja
ORGANIZACJE PARTNERSKIE:
Rzeczniczka Praw Dziecka Islandii
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES)
Elementy projektu
BADANIA i RAPORT – POLSKA
Badanie społeczne zaplanowane w początkowej fazie projektu miało trzy etapy:
Podsumowaniem tych badań jest raport dotyczący sytuacji osób transpłciowych w polskich szkołach skupiający się na dobrych praktykach.
Badania zrealizowała: Monika Stec.
RAPORT – ISLANDIA
Raport przygotowany przez Partnera projektu – Biuro Rzecznika Praw Dziecka Islandii. Raport porusza problematykę tworzenia szkoły inkluzywnej dla dzieci i młodzieży transpłciowej na przykładzie doświadczeń islandzkich.
Raport ten koncentruje się na prawach dzieci transpłciowych. Omawia dostępne ramy ustawodawcze, działania organizacji pozarządowych, wskazuje przykłady list kontrolnych, publikowanych na poziomie samorządu lokalnego.
Dzięki merytorycznym spotkaniom oraz bliskiej współpracy islandzkiej Rzecznik Praw Dziecka z osobami odpowiedzialnymi za organizację i przeprowadzenie badań w Polsce oraz za wypracowanie polskiego poradnika, możliwe było takie opracowanie raportu, by był on jak najbardziej przydatny do innych działań w projekcie.
Poradnik i rekomendacje
Poradnik dla kadry zarządzającej i psychologiczno-pedagogicznej to wyjście naprzeciw potrzebom tego środowiska. Bazując na rzetelnej analizie obowiązujących w Polsce rozwiązań i status quo, wypracowany został zbiór rozwiązań, którego celem jest efektywne wsparcie polskiej szkoły po to, by była ona wolna od przemocy i umiała profesjonalnie włączyć i wesprzeć osoby transpłciowe i niebinarne.
Koordynacją merytoryczną poradnika zajmuje się Dominika Sadowska.
Międzynarodowa konferencja
Zwieńczeniem działań będzie międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt z udziałem Rzeczniczki Praw Dziecka Islandii, na której zaprezentowane zostaną oba raporty oraz poradnik.
Częścią konferencji będzie warsztat pilotażowo-wdrożeniowy na temat tworzenia placówki bezpiecznej i inkluzywnej oraz webinarium „Jak korzystać z poradnika?”, które w formie nagrania będzie dostępne na stronie www projektu.
Przydatne linki
Fundacja Psycho-Edukacja pełni rolę organizacji liderskiej w projekcie: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole
Celem ogólnopolskiego projektu Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole jest zmniejszenie dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami wobec osób LGBTQIA+, głównie transpłciowych, w polskich szkołach (podstawowych i średnich).
Dzięki wypracowaniu specjalnego poradnika oraz szeregu innym działaniom w projekcie, organizacje realizujące projekt chcą wesprzeć merytorycznie i koncepcyjnie szkolną kadrę zarządzającą i psychologiczno-pedagogiczną w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań inkluzywnych.
W oparciu o doświadczenia szkół islandzkich, co będzie możliwe dzięki współpracy z tamtejszą Rzeczniczką Praw Dziecka, biorąc pod uwagę specyfikę polskiej szkoły, dzięki specjalnie zaprojektowanym na potrzeby projektu badaniom, powstanie narzędzie nie tylko nowatorskie, ale przede wszystkim praktyczne.
Organizacjami partnerskimi są: Rzeczniczka Praw Dziecka (Islandia) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (Polska).
Zapraszamy na stronę projektu: http://dzieckotransplciowe.pl
Skrótowa informacja na temat projektu znajduje się tutaj. Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w
ramach Funduszy EOG.