W terapii rodzin uczestniczy nie jedna osoba, a cała rodzina. Celem terapii jest wywołanie zmian w rodzinie (zażegnanie konfliktów, rozwój umiejętności, odbudowanie więzi i zaufania, itp.), dzięki którym jej członkowie będą czuli ze sobą lepiej. Proces terapeutyczny jest dobrowolny, a cel spotkań terapeuta uzgadnia ze wszystkimi bliskimi uczestniczącymi w terapii. Zadaniem terapeuty jest doprowadzenie do sytuacji, w której głos każdej z osób tworzących daną rodzinę będzie słyszalny i szanowany. Możliwe jest, że w toku terapii rodzinnej terapeuta zaproponuje poszczególnym uczestnikom terapię indywidualną lub terapię pary.
„Nasza młodzież ma dziś silne pragnienie luksusu, ma złe maniery, pogardza władzą i autorytetem, brak im poszanowania dla starszych. Woli zajmować się bzdurami zamiast nauki”.
Sokrates
Jak być rodzicem nastolatka?
Dorośli często nie rozumieją nastolatków. Od V wieku p.n.e., kiedy to Sokrates załamywał nad nimi ręce, niewiele się zmieniło. Choć wydaje się, że współcześnie sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, bo postęp technologiczny, zmiany społeczne, nowe modele rodziny i wiele innych czynników sprawia, że doświadczeń młodych ludzi dziś nie sposób porównań z doświadczeniami młodych ludzi w poprzednich pokoleniach. Rodzicom trudno zrozumieć dzieci, dzieci czują się samotne, jedni i drudzy mają w sobie dużo lęku i frustracji.
Tymi trudnościami chcemy się zająć na warsztatach w Fundacji Psycho-Edukacja.
Prowadzenie: Paulina Forystek, Anna Kosater, Joanna Szulc